YOUTUBE

X

TIKTOK

Hybrydowe oleje przyszłości

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Kilkanaście lat temu samochody z napędem hybrydowym były poza zasięgiem finansowym większości użytkowników i stanowiły raczej nowinkę technologiczną. Stać na nie było jedynie najzamożniejszą część naszego społeczeństwa. Dziś konstrukcja samochodów z tego rodzaju napędem na tyle się rozpowszechniła, że coraz większe grono klientów może sobie na nie pozwolić. Obecnie tego typu pojazdy zyskują na popularności i coraz częściej są wybierane przez klientów.

Wśród użytkowników ruchu drogowego coraz mocniej rośnie świadomość ekologiczna, powodująca poszukiwanie rozwiązań, dzięki którym nasze pojazdy będą mogły pozostawić mniejszy ślad węglowy na naszej planecie i być przyjaznym dla otaczającego nas środowiska. W ramach rozwoju motoryzacji i technologii został obalony mit, że jedynie silniki Diesla emitują szkodliwe substancje. Silniki benzynowe również nie pozostają bez wpływu na środowisko. Z kolei, alternatywą pomiędzy samochodami spalinowymi, a bez emisyjnymi pojazdami elektrycznymi są pojazdy z napędem hybrydowym. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania została znacznie ograniczona emisja szkodliwych substancji do środowiska, przy jednoczesnym braku utraty energii podczas jazdy i ewentualnym długim przestojem na doładowanie jednostki napędowej.

Celem środowiskowym, jaki postawiły sobie państwa członkowskie Unii Europejskiej, jest całkowita dekarbonizacja i elektryfikacja sektora motoryzacyjnego do 2050 roku. Aby go zrealizować, na naszym Kontynencie stopniowo wdrażane są przepisy legislacyjne zmuszające producentów samochodów do wprowadzania zmian konstrukcyjnych, które spowodują zmniejszenie emisji szkodliwych substancji  do atmosfery. Miedzy innymi jednym z założeń pakietu „Fit for 55” jest ograniczenie emisji CO2 do 2030 r. o 55% dla samochodów osobowych i o 50% dla samochodów ciężarowych, w stosunku do 1990 roku.  Cel jest szczytny i jednocześnie wymagający olbrzymich inwestycji zarówno ze strony producentów samochodów jak i rządów poszczególnych krajów członkowskich. W związku z tym, producenci samochodów przeznaczają duże środki w rozwój konstrukcji hybrydowych, dzięki czemu są w stanie sprostać wysokim wymaganiom legislacyjnym stawianymi przez komisję europejską, które związane są z emisją szkodliwych substancji. Z uwagi na fakt, że ceny samochodów elektrycznych są na tyle wysokie, że znajdują się poza zasięgiem większości kierowców, a aktualna technologia magazynowania energii nie gwarantuje bezstresowego i swobodnego przemieszczania się na dłuższych dystansach pojazdy hybrydowe są popularniejsze. Kolejną kwestią jest niewystarczająca ilość punktów szybkiego ładowania, w większości państw członkowskich, która nie zaspokaja potrzeb rosnącego wciąż rynku. Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, pełna elektryfikacja sektora motoryzacyjnego nastąpi dopiero za kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat.

Napęd hybrydowy to połączenie silnika spalinowego oraz jednego, bądź kilku silników elektrycznych. Wyróżniamy kilka rodzajów napędów hybrydowych: micro-, mild-, plug-in oraz full hybrid, które różnią się sposobem pozyskiwania energii i funkcjami pełnionymi przez silniki elektryczne oraz możliwościami dotyczącymi mocy. Niemniej jednak wszystkie powyższe rozwiązania potrzebują zaawansowanych środków smarowych do utrzymania niezawodnej sprawności jednostki napędowej, która w tym układzie pracuje.

W samochodach z napędem hybrydowym panują odmienne warunki w stosunku do standardowych silników spalinowych. Tuż po uruchomieniu silnika od razu osiąga on wysokie obroty, w związku z czym olej musi charakteryzować się odpowiednią lepkością aby błyskawicznie nasmarował wszystkie elementy napędu spalinowego. Z tego powodu stosuje się oleje o niskiej lepkości aby silnik przez jak najkrótszy czas pracował „na sucho”. Ponadto, napędy hybrydowe charakteryzują się niższymi temperaturami roboczymi, spowodowanymi krótszymi okresami pracy wynikającymi z wielokrotnego uruchamiania i wyłączania silnika w trakcie jazdy. W związku z czym, stosowany olej musi posiadać odpowiednią płynność, aby maksymalnie szybko mógł dotrzeć do poszczególnych elementów jednostki napędowej by zapewnić jej maksymalną ochronę od momentu uruchomienia. Dodatkowo  silniki samochodów z napędem hybrydowym w stosunku do konwencjonalnych napędów są w większym stopniu narażone na zużycie wynikające z większej ilości zatrzymań i rozruchów. Również w większym stopniu narażone są na korozję spowodowaną wodą kondensacyjną w pracującym układzie.

Odpowiadając na potrzeby rosnącego rynku samochodów z napędem hybrydowym oraz działając zgodnie ze strategią ORLEN 2030, do katalogu produktów spółki ORLEN OIL została wprowadzona linia olejów silnikowych PLATINUM Max Expert Hybrid, których technologia została opracowana z myślą o nowoczesnych, paliwooszczędnych silnikach spalinowych stosowanych w niskoemisyjnych autach wyposażonych w napęd hybrydowy. W pełni syntetyczne oleje silnikowe PLATINUM Max Expert Hydbrid posiadają wszystkie właściwości wymagane przez napędy hybrydowe w celu zachowania ich sprawności. Niska lepkość gwarantuje zminimalizowanie oporów silnika w efekcie czego zostaje osiągnięte niskie zużycie paliwa oraz redukcja spalin. Produkt ten doskonale sprawdza się przy zimnym rozruchu i pracy silnika w niskich temperaturach, zapewniając niskie zużycie i trwałość oleju z zachowaniem fabrycznej czystości silnika. Optymalna zawartość specjalnie dobranych dodatków olejowych doskonale zabezpiecza wszelkie newralgiczne elementy silnika przed jego uszkodzeniami, a sam olej przed przyspieszonym procesem utleniania oraz żelowania. Receptura całej gamy produktów PLATINUM Max Expert Hybrid  została opracowana w oparciu o najwyższe standardy produkcyjne, zgodne z klasami jakości SPI SN RC czy SP oraz ILSAC GF-5 i GF6A/B (w zależności od produktu).

Autor:

Grażyna Ciepiela-Składzień, Dział Strategii Produktów ORLEN OIL

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Udostępnij